Find din yogastil

Hos goyogi.dk har vi samlet en lille oversigt over de mest kendte yogatyper og hvad der kendertegner dem. Har du lyst til at prøve en af disse yoga former tilbyder vi udvalgte søndage Community Yoga i vores yoga butik i Aarhus. Vi guider også gerne til nærmeste yoga studie og deler ud af vores egne erfaringer.

Kundalini Yoga

VÆK DINE INDRE KRÆFTER

GENNEM ASANAER OG SÆRLIG FOKUS PÅ VEJRTRÆKNING VÆKKES HVILENDE KRÆFTER I KROPPEN, DER BANER VEJEN TIL BEVIDSTHED.

Kundalini yoga bliver af sine tilhængere betegnet som "bevidsthedens yoga". Yogastilen er tæt forbundet med de hinduistiske begreber om shaktisme som løst oversat betyder foreningen af det guddommelige. 

Kundalini yoga indeholder flere forskellige yogiske traditioner, herunder Hatha-øvelser såsom asana og pranayama, den religiøse hengivenhed og disciplin, der er forbundet med Patanjalis klassiske yoga samt tantriske meditations- og refleksionsmetoder. Kundalinitimer fokuserer for det meste på vejrtrækningen samt navlen, rygraden og udvalgte trykpunkter. Disse teknikker har til formål at sætte ens egen guddommelige Kundalini-energi fri fra chakraen nederst på rygraden.

 

Vinyasa Yoga

ASANAER OG VEJRTRÆKNING I FLOW

Vinyasa yoga, der ofte kaldes Vinyasa Flow eller Power Yoga, omfatter en række forskellige stilarter og vedrører primært overgangen mellem to asanas. 

Vinyasa er et ord på sanskrit, der kombinerer suffikset "Nyasa", som betyder "at placere", med "vi", som betyder "på en bestemt måde". Vinyasa yoga er kendetegnet ved dens dynamiske og flydende stil med stort fokus på vejrtrækningskontrol, eller pranayama. Denne yogaform sammenlignes ofte med dans, idet bevægelserne og stillingerne er synkroniseret med vejrtrækningen for at lade hvert åndedræt fungere som et "anker" for den pågældende bevægelse.

Mange vælger Vinyasa yoga frem for andre mere statiske yogaformer på grund af dens alsidige og flydende stil. Udøverne skal ikke følge en bestemt filosofi, sekvens eller kode, hvilket giver elever og lærere mulighed for at sætte deres eget personlige præg på timerne. Derfor er Vinyasa Flow også perfekt til begyndere. Vinyasa-yogatimer ledsages ofte af musik.

 

Yin Yoga

ROLIG OG REFELKTERENDE

Yin yoga har mange fællestræk med den restorative form for yoga. Den fokuserer hovedsageligt på at holde udvalgte asanas i op til fem minutter ad gangen og har til formål at forbedre blodcirkulationen og fleksibiliteten.

I stedet for de forholdsvist hurtige og gentagne asanas, som udføres i mere dynamiske former for yoga og har til formål at stimulere musklerne, påvirker Yin-yogaens lange hold af stillingerne vævet i kroppens led. I kombination med opmærksomme pranayamaer og en god dosis bevidsthed kan Yin yoga hjælpe sine tilhængere med at få bedre kontrol over negative tanker og følelser og med at opnå det, der er kendt som "indre ro".

Den amerikanske kampsportsmester Paulie Zink grundlagde Yin yoga i 1970'erne, og siden da har den spredt sig i den vestlige verden. Selvom mange af de stillinger, der udføres i forbindelse med en Yin-time, minder om Hatha yogastillinger, har de ofte et andet navn og kræver for det meste betydeligt mindre belastning af musklerne.

 

HATHA YOGA - EN YOGA-KLASSIKER

KILDEN TIL EN RÆKKE MODERNE STILARTER

Hatha yoga, der også er kendt som Hathavidya, er det oprindelige system med vejrtrækningskontrol og motion, som alle moderne former for yoga er bygget op omkring. 

Ifølge hinduistisk tradition har guden Shiva skabt Hatha yoga. Legenden beskriver hvordan guden lærte Parvati, den hinduistiske kærlighedsgudinde, hemmelighederne bag yoga, og at de blev overhørt af en fisk. Fisken blev en berømt klog mand, og på denne måde blev kendskabet til yoga videregivet gennem generationer.

De ældste former for Hatha yoga beskæftigede sig hovedsageligt med at bevare og øge den fysiske livskraft, der er kendt som bindu hos mænd og raja hos kvinder. Nu til dags tilskriver udøverne en lang række helbredsmæssige fordele til regelmæssig udøvelse af yoga. Lige fra forbedret blodcirkulation til øget energiniveau. Men de tidlige udøvere mente, at de kunne bruge yogateknikker til at tage besiddelse af en anden persons krop eller til at snyde døden. 

Sammenlignet med stilarter såsom Vinyasa Flow er Hatha yoga temmelig statisk. En typisk time fokuserer på et par asanas, som man holder i forholdsvist lang tid ledsaget af vejrtrækningsøvelser.

Idet den er kilden til mange moderne yogaformer, er Hatha fantastisk til begyndere og vidt udbredt i yogastudioer verden rundt.

 

JIVAMUKTI YOGA 

POPULÆR YOGASTIL FRA NEW YORK

Jivamukti yoga blev skabt af David Life og Sharon Gannon i New York i 1984. Den er en af de nyeste former for yoga, der ligesom Yin yoga er en af de få populære former, der er udviklet af personer, som ikke er født i Indien. Den er populær blandt mange kendte personer verden rundt, herunder Sting, Willem Dafoe, Gwyneth Paltrow og Maggie Gyllenhaal.

Jivamukti yoga fremmer en række aktuelle emner såsom veganisme, dyrs rettigheder, økologi og social aktivisme. Jivamukti, der er bygget op omkring religiøse grundsten (shastra), hengivenhed (bhakti), ikke-vold (ahimsa), musik (nada) og meditation (dhyana), kombinerer fysisk krævende asana- og vinyasa-teknikker med etiske og spirituelle aspekter.

Undervisningstimerne starter ofte med et essay med "månedens fokuspunkt", som er skrevet af en af Jivamuktis grundlæggere, efterfulgt af meditativ sang. Derefter fører læreren deltagerne gennem en robust sekvens af stillinger, og læreren bestemmer selv rækkefølgen af asanas. Jivamukti-sekvenserne indeholder normalt altid en hoved- eller skulderstand. Musik er en vigtig del af Jivamukti yoga, uanset om det er traditionel musik eller pop- eller dansemusik.

 

IYENGAR YOGA

VELVÆRE FOR KROP, SIND OG SJÆL

Iyengar yoga blev udviklet af Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar, der var elev hos den legendariske Ti-rumalai Krishnamacharya – "Faderen til moderne yoga".

Iyengar yoga sætter fokus på præcision, vejrtrækningskontrol, korrekt placering af kroppen og den enkeltes evner og fysiske tilstand. Den adskiller sig fra andre yogaformer, såsom Ashtanga, idet der gøres brug af hjælpemidler såsom bælter, klodser og tæpper. Disse hjælpemidler giver udøverne mulighed for at udføre stillingerne på sikker vis, finde den rigtige placering af kroppen og minimere risikoen for skader. Men først og fremmest giver de både unge og gamle mulighed for at forbedre deres styrke, fleksibilitet og stabilitet uafhængigt af deres erfaring og færdigheder.

Iyengar yoga har til formål at fremme bedre helbred og større velvære ved at forene krop og sjæl. Den roses ofte for sine afslappende egenskaber og har opnået stor popularitet blandt vidt forskellige kendte personer såsom Al-dous Huxley, Donna Karan og Sachin Tendulkar.

 

ASHTANGA YOGA

EN MODERNE VINKEL PÅ SPIRITUALITET

K. Pattabhi Jois gjorde denne form for yoga berømt i starten af det 20. århundrede i Mysore i Indien. Ashtanga yoga er en vidt udbredt, populær og moderne form for yoga, som fokuserer på en kombination af yogastillinger (asanas), kontrolleret vejrtrækning og antik filosofi. Ashtanga er navngivet efter, og angiveligt baseret på, yogaens otte led, der er nævnt i Patanjalis Yoga Sutras. Stilen anses af nogle for at være en moderne form for den traditionelle indiske yoga.

Udøvere af Mysore Ashtanga yoga forventes på et tidspunkt at kunne huske og udføre en række asanas uden vejledning fra deres lærer, som kun griber ind for at hjælpe eller rette på elevernes stillinger. Disse yogatimer begynder normalt med et mantra på sanskrit og solhilsenen Surya Namaskara. K. Pattabhi Jois anbefaler, at udøverne holder hver asana i fem til otte åndedræt.

Ashtanga, som er en fysisk krævende form for yoga, gør brug af seks forskellige asana-sekvenser og er nært beslægtet med andre populære former for yoga såsom Vinyasa Flow og Jivamukti.

 

HOT YOGA - BIKRAM YOGA

UDFORDRENDE & KRAFTFULDT

Bikram yoga, som har opnået stigende popularitet i de seneste år, har sit udspring i 1970'erne. Bikram Choudhury, der stammer fra Calcutta, tilpassede traditionelle teknikker fra Hatha yoga for at skabe en sekvens bestående af 26 asanas og vejrtrækningsøvelser. 

Bikram-yogatimer finder som den eneste yogaform sted i et rum, der er opvarmet til 40°C med en luftfugtighed på 40%. Disse udfordrende forhold fremmer angiveligt reduktion af kropsfedt, udrensning af giftstoffer gennem sveden og giver øget styrke og mobilitet. I løbet af de 90 minutter, som en Bikram-yogatime varer, udfører udøverne den samme sekvens med de 26 stillinger, som også omfatter to pranyamaer, foran spejle.